Als u Outlook gebruikt met een Microsoft Exchange Server-account, kunt u Automatische antwoorden (de Afwezigheidsassistent) gebruiken om te reageren wanneer iemand u een e-mailbericht stuurt.
Wanneer u echter geen Microsoft Exchange server gebruikt is dit ook mogelijk al moeten er dan wat meer handelingen voor worden gedaan. Hier leggen wij u uit hoe dit te realiseren.
1. sjabloon maken
Start met het maken van een nieuw bericht. Voeg daar uw tekst in wat u wilt gebruiken als afwezigheidsbericht. U hoeft geen geadresseerde in te voegen of onderwerp. Sla deze mail op als een sjabloon.
2. regel maken
Ga nu naar >Regels >Regels en waarschuwingen beheren. Klik op >Nieuwe regel. Er verschijnt een pop-up scherm. Bij het kopje "Beginnen met een lege regel" selecteert u >Regel toepassen op berichten die ik ontvang. Klik daarna op >Volgende.
3. Stap 1
Selecteer: "Alleen aan mij verzonden". Klik daarna op >Volgende.
4. Stap 2
Selecteer "Beantwoord het bericht met een specifieke sjabloon", klik daarna onderin ditzelfde scherm (bij stap 2) op "een specifieke sjabloon", waarna een nieuw pop-up venster verschijnt.
Klik op het lijstpijltje bij "Zoeken in" en selecteer "Gebruikerssjablonen in bestandsysteem". Selecteer hier het eerder door u gemaakte sjabloon met de afwezigheidstekst.
U ziet dan onder in het scherm de tekst "beantwoord het bericht met" en het pad staan naar uw sjabloon. Klik daarna op >Volgende.
5. Stap 3
Hier kunt u een naam geven aan uw regel, waarna u op >Voltooien kunt klikken.
6. Voltooien
U heeft nu bij uw Regels en waarschuwingen uw nieuwe regel staan die u kunt verwijderen of deselecteren als u er geen gebruik meer van wilt maken.